SLOEPROEIERS JOURE VAREN NIEUWE KOERS

Van particulier initiatief naar Stichting Sloeproeien Joure. Onder de naam ‘De Bearen fan ‘e Jouwer’ laten ze van zich horen. De vloot blijft ongewijzigd bestaan uit de Grutte en Lytse Bear.

Mid jaren negentig ontstond het idee van een aantal stamgasten om te gaan sloeproeien. Voor dit avontuur werd door de heren een sloep gehuurd. Na enkele jaren roeien werd de sloep plots verkocht. Het geluk wou dat Douwe en Geertje van der Valk (toenmalig uitbaters Café de Stam) inmiddels waren aangestoken door het roeivirus. Het avontuur van een eigen sloep voor de stamgasten kon beginnen. De Grutte Bear heeft na veel inspanning en nog maar nèt droog in de verf het debuut in 1997; de Harlingen Terschellingrace.

Het aantal enthousiaste heren maar ook damesroeiers groeide, een tweede sloep kon niet uitblijven. De zoektocht naar een tweede Bear werd in 2008 gevonden. In Groningen lag een sloep in een weiland te verwaarlozen. Buitenkans zeiden de experts maar er moet veel aan gebeuren. Met man en macht is er aan de Lytse Bear gewerkt om er een volwaardige wedstrijdsloep van te maken. Met succes, de boot is door de jaren heen gestegen tot het hoogste podium. Dit resultaat is ook zeker toe te schrijven aan de gedrevenheid van de roeisters en stuurman.

Mede door de samenwerking met Jachtwerf de Jong is er ook veel geoptimaliseerd aan de Grutte Bear. Daarnaast is ook dit team gerichter en fanatieker gaan trainen. Deze combinatie heeft voor een indrukwekkende zegereeks gezorgd.

Voor de Grutte Bear staat een nieuw enthousiast team in de startblokken voor koers naar het podium. Het voorgaande team gaat voor een nieuw avontuur; een eigen sloep welke los staat van de stichting. Evenals het huidige damesteam die staan te popelen om weer te mogen strijden om hun titel Nederlands kampioen te prolongeren.

Anno 2021 is het tijd voor de volgende stap. De boten worden eigendom van Stichting Sloeproeien Joure. Mede dankzij de subsidie van de Westermeer is een eerste bijdrage in aankoop gedaan.

De stichting wil een prachtige sport borgen voor Joure e.o. Voor zowel de wedstrijdroeier als recreant en de supporters langs de kant. Middels de Club van 50 hopen ze inwoners van de gemeente De Fryske Marren aan zich te binden en onderdeel te laten worden, en te blijven, van Sloeproeien Joure. Samen met hun steun naar een gouden toekomst in prestatie en beleving!

Proef de historie en beleving van het sloeproeien op de nieuwe website: www.sloeproeienjoure.nl