Historie

1997

Ontstaan Grutte Bear (heren sloep)

Mid jaren negentig kwamen een aantal stamgasten op het idee om te gaan wedstrijdroeien en huurden daarvoor de Sin Error, een stalen sloep. Er is hiermee een jaar of drie geroeid met als beste resultaat een 8e plaats bij de HT. Hierna werd plotseling de sloep verkocht en zaten de mannen zonder.

Intussen waren Douwe en Geartsje van der Valk ook al aangestoken door het roeivirus en zodoende ging Douwe op zoek naar een geschikte sloep wat niet zo eenvoudig bleek.

Via via kwam hij in contact met Erik Hofman, een scheepstimmerman/bouwer uit Harlingen. Deze tipte een sloep van de zeeverkenners Harlingen welke al meerdere jaren ergens lag weg te kwijnen. Ze was gebouwd van teakhouten gangen en eiken spanten en zodoende nog keihard ondanks haar leeftijd. Erik heeft haar toen verbouwd naar roeisloep.

Debuut was de HT van 1997. Nog maar nèt droog in de verf was dat een erg zware strijd. In de loop der jaren is er in samenwerking met Jachtwerf de Jong nog veel veranderd/verbeterd aan de sloep waardoor er gaandeweg steeds betere resultaten behaald werden. Mede ook doordat er steeds beter en gerichter en fanatieker getraind werd. Deze combi heeft gezorgd voor de indrukwekkende palmares van de Grutte Bear.

2007

Ontstaan Lytse Bear (dames sloep)

In seizoen 2007/2008 was er een hecht damesroeiteam dat vaak gebruik maakte van de Grutte Bear. Oòk roeide het enkele wedstrijden, weliswaar met de mannen-CW maar dat deerde niet. Het plezier stond voorop.

Gevolg was een zoektocht naar een tweede Bear. Die werd gevonden door Jan Marten [stuur Grutte] in een weiland ergens in NO-Groningen waar ze al een aantal jaren verwaarloosd lag.

Na een eerste bezichtiging leek het een buitenkans, maar gezien de flop van een eerdere [impulsieve] aankoop die op de schroot belande omdat deze gans verrot bleek, werd de hulp ingeroepen van Abele van Jachtwerf de Jong.

Na inspectie verklaarde hij dat het een originele teakhouten ‘Kerstholt’ was en sprak de legendarische woorden: ost Do m net keapest doch Ik t!  Dàt was duidelijk!

Vervoer werd daarna geregeld door Steven en onderweg naar Joure werd duidelijk dat de bubbels klaar stonden in de Stam. So far so good! Er moest echter nog wèl het een en ander gebeuren,pfff!

Binnenkant gestraald [Hooghiemstra Uitwellingerga}; nieuwe mahoniehouten dolboorden/ bankweger/ doften/roer en reparatie skeg en kielbalk [Jachtwerf de Jong]; daarna met z’n allen krabben en schuren van de buitenkant tot deze kaal was; vervolgens epoxy-plamuur [variobond] tussen de gangen; en toen de gehele buitenkant van kielbalk tot dolboord in de dubbele mat met epoxy. Hierna het houtwerk lakken, buitenkant verven en onderwaterschip in de anti fouling.

Watse en Marco zouden er wel even wat vlonders in timmeren, wat toch behoorlijk tegenviel maar na verloop van tijd de moeite wèl waard bleek te zijn. Toen was het de beurt aan Renee voor de schopborden/dollen- dolpotten/ uitzetters/ roerbeslag en alles wat er verder nog aan staalwerk ontbrak. Intussen had Koornstra de riemen klaar zodat deze ook afgelakt konden worden. Toen nog een pomp erin en de sponsors eròp en ze kon te water.

2009

Officiële tewaterlating Lytse Bear 

In maart 2009 in Stavoren kreeg de sloep haar eerste sleep. 21 Maart werd ze daarna officieel gedoopt bij de werf. Na een aantal prachtige jaren met oplopende resultaten was tòch de conclusie dat het vrijboord te hoog was en dus werd besloten om er alsnog een gang af te zagen.

Behoorlijk ingrijpend en kostbaar gezien de dolboorden nog maar een paar jaar oud waren. Volgens de deskundigen zouden deze nà de verbouwing niet meer passen. Echter na heel veel uurtjes kappen en zagen zijn ze weer passend gemaakt.

Eerste race was daarna Vechten op de Vecht in Weesp waar een prachtige tweede plaats werd behaald in een tijd die 8.30 minuten sneller was dan het jaar ervoor. Bewijs dat de moeite niet voor niets was geweest.

De combinatie van goed materiaal/stugge sloep en een team dat drie keer per week uitgekiend en serieus traint zorgen de jaren  erna voor de nodige prijzen. Wat resulteerde in een wildcard voor de HT in 2016.

2013

Verbouwing Lytse Bear

2016

Nieuwe dolboorden Grutte Bear 

Menu